CREATIEVE METHODE VOOR DE BASISSCHOOL

Design research, Concept, User Experience en Visueel design

Tijdens mijn afstuderen wilde ik graag mezelf verdiepen in gebruikersonderzoek. Voor dit project ben ik twee dagen in de week aanwezig geweest op een basisschool om samen met kinderen en docenten tot een creatieve lesmethode te komen.

CONCEPT

Het grootste onderdeel van dit project was onderzoek. Onderzoek is een van de dingen die ik leuk vind om te doen en ik wilde mij dit keer echt verdiepen in een bepaalde gebruikersgroep.

Als eerste heb ik een overzicht gemaakt van verschillende design thinking methoden en heb ik ze geplot in het onderstaande model. De licht blauwe heb ik dit project toegepast. In het begin wist in niet precies welke doelgroep ik zou kiezen maar daar heeft Marieke Rietbergen van Design Innovation Group bij geholpen. Zij was tijdens dit project mijn mentor. Uiteindelijk heb ik gekozen om creatief denken op de basisschool te gaan onderzoeken.

In het onderzoek heb ik alle klassen nagetekend. Hier viel mij al snel aan op dat op deze school de omslag naar de bovenbouw terug te zien is in het lokaal. Er hangen veel minder posters en visuele prikkels, daarnaast staan er lege boeken kasten omdat veel al op de tablet of chromebook wordt gedaan.

De meest effectieve test was uiteindelijk een waarbij de kinderen vooraf geen informatie van mij kregen over het onderwerp. Het was een open vraag met een richting: Hoe kunnen we leven op de maan? In groepjes hebben kinderen op vellen a3 de maan getekend met hun oplossingen.

Door geen informatie van te voren te geven laat je de kinderen vrijer exploreren. Het model dat gebruikt is voor de opzet van de methode bestaat uit drie elementen: Ontdekken, Spelen en Maken. Deze drie elementen moeten leiden tot het op verschillende manieren experimenteren met kennis.